Zasílání aktualit e-mailem
Off Road Průvodce   >   Destinace   >   Rumunsko s vozy   >   Archiv expedic

Rumunsko s vozy - Archiv expedic

Norsko

(18.7. - 3.8.2001)

Datum Zpráva
3.8. 21 hodin, přístav - dnes ráno jsme absolvovali překrásnou vylídkovou plavbu Lysefjordem na Prekestolem (kazatelnu) a Kjerak - obě hory se tyčí do výše 1000 m nad hladinu moře. Pak nás čekala místní silniční chlouba, která nás z výšky 0 m vyvedla 28 serpentýnami do 1000 m, kde pokračovala úzkou horskou cestou. Teď jsme v přístavní hospůdce a loučíme se s Norskem - čekáme na nalodění v 01 h a přeplutí do Dánska. Pozvedlou sklenicí místního piva se s vámi loučí celá parta. Náčelník
2.8. 14 hodin, přístav Stavanger - náš pobyt se chílí ke konci a tak je čas rekapitulovat. Norsko je překrásná země s množstvím zajímavých přírodních útvarů. Bohužel i s množstvím neschopných lodních společností, které vás nedokážou přepravit v přijatelném čekacím čase. Na Lofotech jsme čekali 12 hodin na asfaltové silnici, lístky nelze rezervovat ani koupit - musíte čekat až na vás přijde řada a vejdete se do lodi. Teď jsme ve Stavangeru a budeme čekat na loď až 22 hodin. Lístky si totiž můžete předem zakoupit pouze na mezinárodní spoje a to 7 dnů dopředu a volné jsou odjezdy pouze o půlnoci. Takže buďto se obrníte trpělivostí anebo vám zkazí příjemné zážitky jako mně. Závěr - buď si musíte 3 měsíce dopředu zakoupit lístky a dodržet cestu s hodinovou přesností, což je takřka nemožné, nebo si pro dovolenou vybrat jinou zem. Náčelník
1.8. Dnešní den jsme strávili v malebném přístavním městě Bergen. Na rybím trhu jsme někteří konzumovali čerstvé krevety a jiní obdivovali ryby na ledu. Náčelník
30.7. 22 h - asi tak před půl hodinou jsme projeli nejdelším tunelem na světě. Jeho délka je 22 km. Teď kempujeme v nejdelším fjordu (220 m) - má nejhlubší místo 1200 m.
30.7. Počasí nám stále nepřeje, přesto je krajina, kterou vidíme z našich vozů čarovná. Trolíci, které jsme koupili pro štěstí nám zařídili pěkné počasí alespoň u ledovce. Modrá masa ledu nás všechny ohromila. Od ledovce zdraví celá parta. Náčelník
29.7. Že nám počasí nepřeje se říct nedá, neboť tady leje a fouká standardně, ale už nás to mírně štve. Přírodní scenérie jsou ale nádherné a příroda divoká - prostě paráda. Dnes jsme zdolali cestu Trolů, na které tu stejně jako na losy a soby upozorňují dopravní značky - naštěstí se žádná srážka s Trolem nekonala a my pokračujeme. Náčelník
26.7. Dnes jsme ujeli "pouze" 120 km překrásnou krajinou Helgelandu - destíky ostrůvků, mezi nimiž vám pomůže na druhou stranu jen trajekt. Prostě nádhera. Náčelník
25.7. Tak už zase prší. Náš dobrý pocit z pobytu v Norsku zkalila přeprava trajektem z ostrova Lofoty na pevninu do Bodo. Po 7-hodinovém čekání jsme se na trajekt nevešli a tak nám nezbylo nic jiného než od 2 hodin v noci čekat do 6.30 h. Není to organizované, nikdo vám neprodá lístek, všichni tu čekají jak "stádo" - prostě hrůza, nezvládají to. Náčelník
24.7. Lofoty - ráno zataženo, máme bundy. Teď se nacházíme na místě, odkud jsou vidět ostrůvky, bílá pláž a azurově zelené moře a svítí slunce - nad polárním kruhem. Jdeme se koupat. Zdar náčelník
22.7. 13.45 - noc jsme strávili v kaňonu Reisa u táboráku za denního světla i o půlnoci - slunce nezapadá. Teď jsme poobědvali sobí polévku v Laponském stanu. Náčelník
20.7. 21 hodin - po 3179 km dlouhé deštivé cestě jsme na Nordkappu - nejsevernější mys Evropy. Odměnou nám je, že ustal déšť. Čekáme na půlnoční nezapadající slunce. Náčelník
20.7. 9 hodin - díky vytrvalému dešti jsme přespali v kostele, kde bylo i příjemné stylové ubytování. Všichni jsme povečeřeli soba na brusinkách. Pokračujeme na sever. Náčelník
19.7. Ujeto 2380 km z Prahy. Právě jsme překročili severní polární kruh. Na Nordkapp ještě skoro 800 km (zítra), na severní pól přes 2000 km (info příště), teplota 10°C, prší. Náčelník
18.7. Urazili jsme 1700 km přes Německo a Švédsko, pokračujeme stále na server. Prší, ale posádky jsou v dobré náladě. U silnice jsme viděli losa. Zdraví náčelník

Co je nezapomenutelné:

  • stanout vlastní nohou po 3.300 km na nejsevernějším bodě Evropy, který představuje Nordkapp

  • pustá severská tundra s volně pasoucími se stády sobů

  • projíždět vozem po nekonečných silničkách kolem stovek fjordů, stovkami tunelů a desítkami trajektů

  • navštěvovat malebné rybářské vesničky i klasické stany Laponců, kde se pasou domestikovaní sobi

  • sáhnout si na druhý největší pevninský ledovec Evropy

  • nekonečné bílé noci, kdy slunce nechodí spát a nechce se ani vám
  • koupat se na bílých písečných plážích daleko za polárním kruhem za 25 stupňového vedra v azurovém Atlantiku

  • absolvovat jízdu dvěmi podmořskými tunely, ten první na Nordkapp je v hloubce 212 m a přes 6 km dlouhý, ten novější, který ho předčil je nejhlubší na světě s hloubkou 269 m pod mořem a má délku 7 km. A když u jsme u těch nej, tak průjezd nejdelším tunelem světa s délkou 24,5 km.

  • dopravní značky upozorňující na možný střet se soby a losy zároveň a možný výskyt trolů (skřítků) v cestě

     

  • když Vás začne zlobit převodovka a za polárním kruhem odejde z ničeho nic pětka a norský Nissan Vám s naprostou samozřejmostí a ochotou zajistí záruční výměnu celé převodovky a pomůže zorganizovat výměnu tak, aby co nejméně narušila průběh výpravy - převodovku v zemi neměli, ale zajistili její dodání do 7 dnů do servisu v Bergenu na cestě, která byla součástí naší trasy, kde nás ve stanovený den a hodinu čekali a po 5 hodinách s úsměvem na tváři a popřáním šťastné cesty předali opravený vůz.
  • to, že nás moje auto i s pochroumanou převodovku dopravilo bez cizí pomoci skoro 2.000 km i přes Trolí cestu, hory a doly (v tomto případě fjordy) až do servisu. A to s využitím 4 rychlostí vpřed - absenci pětky jsem díky rychlostnímu limitu 80 km/h a neustálému klesání a stoupání téměř nepoznal.
  • byla i skutečnost, že nás nějaký uvědomělý seveřan (bonzák), kterého jsme předjeli, ohlásil na policii pro nebezpečnou jízdu a tak se nás vydala stíhat dvě policejní auta. Policisté, kteří nás zastihli při pauze na odpočívadle a sdělili nám celou věc, se chovali korektně a postačilo jim vysvětlení, že předjíždíme na vysílačkách a naše na první pohled nebezpečná jízda je bezpečná.

S čím je třeba počítat:

  • se stále se během dne měnícím počasím, které není zrovna přívětivé a neustále prší nebo alespoň mrholí. Když přestane pršet nebo dokonce vysvitne slunce, tak se objeví komáři a muchničky, jenž jsou díky hojným mokřinám takřka všude, relativně stabilní teploty i přes noc od 12 do 17 °C, v horách byly ovšem i 3 °C, ale na pláži také 25 °C
  • s celkově vysokými cenami všeho: litr nafty 38,- Kč, chléb je za 100,- Kč a jedno pivo za 250,- Kč
  • s množství dlouhých tunelů, což může přinášet problém lidem, kteří nesnášejí stísněné prostory
  • s neschopností místních lodních společností přepravit objem turistů, které tato čarovná země láká a to i přes poměrně vysoké ceny lodních lístků

  • s tím, že na každém kroku za něco zaplatíte: tunel se vstupem na Nordkapp 2 osoby 3.200,- Kč, mosty a trajekty do 10 km cca 450,- Kč (kterých použijete desítky), vjezdy do větších měst 50,- Kč, kempy na jednu noc cca 500,- Kč, sprchy na 10 min. 50,- Kč
  • velké množství najetých kilometrů (cca 10.000 km) a k tomu drahé silniční poplatky a PHM





© 2024 Off Road EXPEDITIONS s.r.o., Všechna práva vyhrazena.   |   Ochrana osobních údajů   |   Cookies
Bez předchozího písemného souhlasu není dovoleno další publikování, distribuce nebo tisk materiálů zveřejněných na tomto serveru.