Off Road Průvodce   >   Archiv expedic

Archiv expedic

Izrael - "Cesta tří moří"

(3.3. - 17.3.2014)

První výprava s vozy do Izraele se vydařila bez jakýchkoliv zásadních problémů. Přiletěli jsme do Tel Avivu, který jsme si projeli, pak přesun do Haify s nádhernými terasovitými zahradami. Po převzetí vlastních aut z kontejneru v přístavu v Haifě jsme započali naše putování po Izraeli. Po "Izraelské cestě" jsme z Haify vyrazili přes Nazaret, kolem hory Tábor ke Galilejskému jezeru, vyjeli jsme na hřeben jižního cípu Golanských výšin, pak přesun přes Západní břeh Jordánu k Mrtvému moři, zde kemp na pláži u termálních pramenů. Odtud přejezd celé Judské pouště, opět k mrtvému moři-tentokrát přímo na hranici s Jordánskem. Následoval přejezd celé pouště Negev, návštěva Masady, dvou kráterů v poušti. Nádherná vadi, kaňony - panoramata, jak má být!! Dorazili jsme až do Eilatu k Rudému moři, pak návštěva dolů krále Šalamouna, staré římské měděné doly a "Zelené vadi" s kvétinami. Průjezd Hebronem, Betlémem, Jerichem a následná prohlídka Jeruzaléma. Cestou k Mar Sabě - s nádherným pohledem na tento klášter jsme ukončili poznávací cestu po Izraeli a přesunuli se do civilizace připravit zapůjčená vozidla k vrácení a vlastní vozidla k nakontejnerování pro jejich návrat do ČR. Návštěva Izraele stojí za to!!! Průjezd pouštěmi je nádherný zážitek okořeněný technickým offroadkem i pro neupravené vozy.

Reportáž v časopisu Off Road 2/2015

Reportáž v časopisu 4x4 Automagazín 4/2015

17.3. Auta připravena pro kontejner, Isuzu vráceno půjčovně bez "ztráty kytičky" a my čekáme na odlet do Prahy. Všichni jsme se shodli, že akce se skutečně vydařila, byť nám nepřálo počasí - s cestovní kanceláří bychom těžko mohli projet Hebron a mnoho dalších netradičních zajímavých míst, která jsme viděli. Měli jsme možnost procestovat celý Izrael, který nám ukázal své různé tváře, a to jinak, než slýcháváme z televize. Historické rozdíly a rozpory mezi Palestinci a Židy na tomto území jsme měli možnost pocítit na vlastní kůži a zavnímat mystiku celé této jedinečné oblasti.
16.3. Dnes jsme umyli auta, připravili k vrácení zapůjčené Isuzu, které odvedlo v terénu opravdu neuvěřitelnou práci, co dalo Isuzu klobouk dolu!!! Přesouváme se po d Haifu opět na pláž středozemního moře ke staremu římskému aquaduktu k přenocování. Spát jdeme brzy, neboť hned ráno kontejnerujeme vozy a odpoledne odlétáme domů.
15.3. Tak jsme dali poslední izraelskou orbu - zkrátka přes poušť zpět do Jeruzaléma, avizovaných 15 km po šotolině pro osobáky nám nakonec zabralo 8 hodin jízdy na redukovanou. Odměnou byl nádherný pohled na klášter MarSaba z východního hřebenu, zde oběd a přesun na pláže Středozemního moře, kde jsme rozbili bivak - přímo na pláži - 20 m od moře a úplně sami!!! KG
14.3. Dnes Jeruzalém - prošli jsme celou křížovou cestu, Míra povyprávěl o všech zastaveních páně, zeď nářků. Opět dnes pršelo. Večer přesun zpět na pláž Mrtvého moře k horkým pramenům, večer ohýnek, padl zbytek Jagera a povídalo se do pozdních hodin. Zítra končíme v poušti a přesouváme se do civilizace na sever. KG
13.3. Dnes zelené vádí s kytičkami na východě - kousek od pásma Gazy, pak průjezd Berschevou, kolem Hebronu a v podvečer dobýváme navigačně složitý ale majestátní klášter MarShaba nedaleko Betléma na palestinském území. Začalo strašně pršet, kvůli beduínům opouštíme palestinské území Betléma a před hodinou jsme zakempovali po 60-ti km u Mrtvého moře. Leje a leje, fouká a fouká, je 10°C. Kde to vlastně jsme? Na poušti!?? KG
12.3. Ráno nám rozednění ukázalo krásná panoramata, která při našem večerním příjezdu nebyla vidět. Celé dopoledne trávíme projížděním blízkého okolí, neboť jsme na místě, kde staří Egypťané těžili a zpracovávali měď. Skalní malby, kamenné základy skalních budov a všudypřítomná rudá a vínová barva, skály krále Šalamouna - poutní místo a vyrážíme zpět na sever. Asi bude zima, při západu slunce přejíždíme hranu třetího a největšího kráteru v Izraeli ve výšce 800 mnm, což je neuvěřitelná výška vzhledem k tomu, že náš pohyb byl dosud na 0 nebo pod hladinou moře. Kempujeme u jezera v nádherném borovicovém lese, večer u ohýnku padla láhev Jamesona. KG
11.3. Byla krásná hvězdná noc, měsíc se blíží do úplňku, tak bylo krásně vidět. Dnes dojíždíme na konec vádí, sjíždíme na asfalt a přesouváme se k Rudému moři. U moře večer zima a žádné pěkné místo na kemp, vracíme se tedy do pouště a kempujeme v oáze mezi skalami. Je silný vítr, ale všichni si užívají krásné výhledy a zejména teplou sprchu! KG
10.3. V noci na dnešek prudký přívalový déšť a vichřice, monitorujeme stav vody v okolních vádích, aby nás nepřekvapila případná přívalová voda - kempujeme ale dobře. Ráno najíždíme do plánovaného vádí, voda tu už opadla, ale všude mokro, cestou kousek po silnici jsme brodili na asfaltu - v noci tu zjevně teklo o metr víc vody. Po poledni dojíždíme terénem k malému kráteru - jedinému tohoto druhu na světě. Od malého kráteru pokračujeme vádím bílých skal směrem k velkému kráteru, několik kamenných schodů na redukovanou 1 a stavění cesty nás zdrželo, tak kempujeme na malém platu nad krásnou řekou se stopy dinosaurů (pravděpodobně :-)).Všichni zdrávi, vše OK, technika maká jak má. KG
9.3. Návštěva posvátné Masady - skutečně impozantní pohled na Mrtvé moře z této římské pevnosti. Odpoledne návštěva u Asafa doma - moc prima člověk původně z Yemenu. Začíná pršet, kempujeme v úzkém útulném kaňonu. Zítra pokračujeme dál na jih. KG
8.3. Ráno nás donutily kapky deště zabalit už v 8:30 hod. a v 9 hod. vyrážíme směr Matsada - stará monumentální pevnost na skalním ostrohu. Oběd s výhledem na Mrtvé moře a pevnost, dnes celý den - 9 hodin jízdy - 55 km na redukovanou a večer jsme na konci pouště Judea - nádherný den i s trochou adrenalinu. Kempujeme pod Masadou - konečně sprcha. Večer jsme požár plynové bomby vyřešili hasičákem, všichni OK, zdravíme. KG
7.3. Od Mrtvého moře vyjíždíme až po obědě, poušť Judea je plná krásných sjízdných cest s panoramaty za každou zatáčkou, kocháme se výhledy a pokračujeme na jih do Negevské pouště. Máme za sebou dnes 45 km, z toho 30 na redukci, spíme v poušti ve vádí, snad nebude pršet :-). KG
6.3. Dnes konečně offroadek na Goanských výšinách, krásný trip mezi minovými poli :-) Touareg už bez nouzáku, Iveco elektrika opravená, technika maká. Teď kempujeme na pláži mrtvého moře, slavíme Mírův svátek a probíráme historii Svitků od mrtvého moře. Je 22 hodin večer a 28°C - léto. Zdravíme, vše OK. KG
5.3. Ráno vyjíždíme, jedinej Tuareg je v nouzovém režimu, ještě že je to 8-válec - stoupá na redukovanou 1 i v nouzáku. Krásná cesta po Izrael route přes 3 vádí, oběd s výhledem na jezero a do Jordánska. Teď studené pivo, je 30°C, jedeme zakempovat k Galileu jezero na koupačku a pláž, k večeři dnes grilujeme :) Ivecu nedobíjí baterka. Všichni zdravíme, jsme OK. Zítra Golanské výšiny a přejezd přes Západní břeh Jordánu do Jeruzaléma. Na výslovnou žádost Oldy důležitá informace - jedině Isuzu se plazí po břiše :) KG
4.3. Dnes ráno komplet všichni přiletěli. Po 12 hod. vyřizování a 30 podepsaných papírech vyjíždíme v 17 hod. ze vrat celnice, 2 hodiny na nákupech abychom doplnili zásoby a opouštíme Haifu ve 20 hod. Kempujeme ve vádí směr Galileo jezero. Všichni jsou KO, spát jdeme ve 22 hod., zítra to konečně začne. KG