Off Road Průvodce   >   Destinace   >   Sardinie   >   Archiv expedic

Sardinie - Archiv expedic

Černá Hora

(20.10. - 24.10.2015)

V polovině října jsme vyrazili, nakonec v počtu jen čtyř aut - tři Toyoty Land Cruiser 105 a jeden VW Amarok, který později v Albánii vystřídal Honza s Toyotou Hilux, na plánovanou 15-ti denní cestu po Balkáně. Čeká nás několik dnů v Bosně a Hercegovině a pak Černá Hora s Albánií, kde chceme strávit nejvíce času.

Hranice z Bosny a Hercegoviny do Černé Hory jsme překračovali plní očekávání, jakou krajinu a jaké výhledy nám tato malá balkánská zemička nabídne. V Černé Hoře jsme pak tedy hned za hranicemi, začali od řeky, kterou jsme přejeli, stoupat po úzké asfaltové silnici zvedající se stěnou hlubokého kaňonu, až na náhorní planinu v nadmořské výšce přesahující 1000 mnm. Okolní kopce jsou v mracích, je pošmourno, teplota kolem 10st. Prostě takový klasický sychravý podzim. Poté, co skončil asfalt, jsme po další hodině jízdy vystoupali až na hřebeny. Před námi se otevřela nádherná zvlněná horská planina plná bílých vápencových kamenů a menších skal. Takovéto výhledy do malebné krajiny, která pokrývá v podstatě celé území Černé Hory, nás provázely po celou dobu putování Černou Horou. Jízda zde po šotolinových cestách, které se motají mezi množstvím takovýchto bílých skal je jako jízda někomu na skalce na jeho zahrádce. Mezi bílými kameny roste velké množství jalovců, které nádherně kontrastují s pestrobarevně zbarvenými listy okolních stromů. Černá Hora nabízí krajinu jak z pohádky. My se se svými offroady houpeme po šotolinové cestě krajinou a držíme se stále směrem na východ. První kemp v Černé Hoře rozbíjíme na sklonku tmy v malém dolíku u lesa v závětří, v nadmořské výšce 1200 mnm. Otvíráme naše střešní stany, nasazujeme na ně pláštěnky, neboť počasí vypadá na déšť a rozděláváme oheň ze suchých bukových větví. Je třeba se ohřát, padá noc a trochu „přituhuje“. V noci jsou 4 stupně a prší. Brrrr.

Studené ráno trávíme se snídaní v ruce všichni naskládaní kolem dohořívajícího ohně, abychom rozmrzli. Kolem deváté vyrážíme dál po cestě, která se pomalu ale jistě stále zvedá výš a výš. Překročením 1400 metrů nadmořské výšky se dostáváme nad hranici mrazu a vjíždíme do husté mlhy. Všechny okolní stromy jsou celé bílé, pokryté námrazou, ledové krystaly v noci společně s větrem, vymodelovaly na okolních stromech a na jejich listech a jehličí roztodivné tvary, které si prosté musíme vyfotit. Jen podle povahy cesty a prudkých kopců u krajnice zjišťujeme, že s velikou pravděpodobností, přicházíme díky husté mlze, o nádherné daleké výhledy do okolní krajiny. Až kolem poledního se mlha zvedá a vykukuje i sluníčko, které do sebe plnými doušky nasáváme. Projíždíme národním parkem Durmitor s místy naprosto nedotčenou přírodou. Obědváme u rašeliništního jezera. Odpoledne volíme cestu "zkratkou přes les". Cesta se zužuje a zavádí nás do hustého borovicového lesa. Na kraji lesa je krásné místo na táboření. Uvidíme, jak bude "zkratka" vypadat, v případě ústupu máme krásné místo na přenocování. Prodíráme se borovicovým lesem, cestu, no spíše stezku, máme v mapě, takže plni optimismu pokračujeme dál. Na řadu přichází motorová pila. Odklízíme jeden padlý strom přes cestu za druhým. Posouváme se asi o kilometr za hodinu, dle mapy stále po cestě a držíme si i správný směr. Povaha úzké cesty se ale mění na úzký průsek lesem, pak na "kozí stezku" a když se z ní stává "liščí pěšina" a padne tma, velíme na ústup. Takže na 8krát otočit v hustém porostu, nechat zařazenou střídavě redukovaná 1 a dvě. Cestou zpět nás čeká sjet prudký "vant" (krátké prudké stoupání), který jsme předtím pracně vyskočili, pak průjezd v náklonu-tentokrát opačném, dále trefit několik "branek" (průjezd na zrcátka mezi stromy), přejet opět několik starých padlých stromů zarostlých v hlubokém mechu. No, po asi 30ti minutách noční jízdy zpět jsme na kraji lesa na palouku, který jsme si již dříve vyhlídli, a tak rozbíjíme tábor.

U večerního ohně se dohadujeme, jaká předpověď počasí na příští den bude správná. Kamil se dere o svou, což znamená, že v 5 hodin ráno bude sněžit. Nikdo z nás tomu nechce věřit, a tak uleháme pozdě po půlnoci všichni do střešních stanů s očekáváním ranního slunce, stejně jako jsme měli poslední odpoledne. V pět hodin ráno začalo sněžit a jsou dva pod nulou. V osm ráno jsme všichni kolem ohně. Auta zasněžená, stany omrzlé, je nula a poletuje sníh. Taková offroadová idila :-). Jediné možné rozhodnutí pro tento den "pryč odsud :-)". Musíme sjet níž, jedeme se tedy k moři vykoupat. Dnešní den je ve znamení přesunu do nižší nadmořské výšky - na jih k moři. Pozdě odpoledne se blížíme k útesům nad Kotorem u Jaderského moře. Fotíme západ slunce nad hlubokou zátokou, navštěvujeme pevnost a kompletně opravené centrum starého města. Za soumraku táboříme na písečné pláži a hurá se vykoupat. Je to neuvěřitelné, co Černá Hora nabízí. Ráno je pod nulou a sněží a večer se koupeme v moři. No prostě paráda. Jen ten vítr by mohl ustat.

Ráno sice fouká, ale v tričku dáváme snídani. Vyjíždíme zpět na skály nad Kotorem a s jasnou modrou oblohou zalitou sluncem, najíždíme opět na cestu obklopenou roztodivnými vápencovými útvary. Proplétáme se krajinou, kolem cesty spousta krasových útvarů, jeden závrt (krasový jev - hluboká propadlá jáma do vymletého nebo zvětralého podloží) vedle druhého. V poledne najíždíme na cestu, která v nesčetných serpentinách s neuvěřitelnými výhledy v každé z nich, padá k hladině Skadarského jezera. Úzkou silničkou zařízlou v prudkých svazích okolních kopců, tyčících se na jezerem, objíždíme celé toto obrovské jezero až k hranicím Albánie, jejíž hranice plánujeme zítra překročit. Večer táboříme asi 10 km od hranic Albánie na pláži Skadarského jezera. Po ranních palačinkách s jahodovou marmeládou k snídani, vyrážíme k hranicím Albánie.