Off Road Průvodce   >   Destinace   >   Intercontinental Rally   >   Archiv expedic

Intercontinental Rally - Archiv expedic

Austrálie

(4.10. - 8.11.2003)

8.11. Čtvrtek - poslední den v Austrálii jsme strávili prohlídkou Perthu a balením zavazadel. V pátek ráno jsme nasedli do letadla a po dlouhých třiceti hodinách přistála naše parta ve staré dobré Evropě. Zbývalo jen posbírat zavazadla, rozloučit se a jednotlivé posádky se vydaly domů s tím, že se celá parta sejde 20.11. na klubovně. TAK JSME ZASE TADY ! Na společné setkání v klubovně tento čtvrtek se těší Váš Náčelník.
K vidění bude foto a příště video.
5.11. 21 hod. - Dnes jsme v 6 hod. večer dojeli do Perthu. Včera odpoledne jsme dojeli do NP Pinnacles, byla to obvyklá podívaná na řady malých pískovcových věží. Vypadalo to jako obrovský hřbitov uprostřed pouště. Od rána jsme jezdili po úzkých písečných cestách, které přešly v nádherné bílé duny a za nimi nás čekalo skoro 30 km jízdy po plážích. Jemný bílý písek mají všude nejen auta, ale i my ! Koupali jsme se v obrovských zpevněných vlnách. Byl to super den ! Zdar Náča
3.11. Včera jsme se přesunuli 400 km do NP Kalbari, bohužel jedeme už převážně jen po asfaltu. Přesto nás po cestě neobvykle rozjařila u nás samozřejmá věc - viděli jsme poprvé po 28 dnech řeku plnou vody. Stáli jsme tam 20 min. a koukali na hladinu s ostrůvky. Dnes jsme ještě v Kalbari, kde právě uvedená řeka ústí do moře a okolo jejího toku je spousta pěkných míst. Zítra přesun do NP Pinnacles, kde bude poslední offroad po písečných dunách. Všem pozdrav Náča
1.11. Dnes 100 km vyjížďka po písečných cestách na Point Peron, nejsevernější bod poloostrova. Na plážích byly ve vodě obrovské Manty, jen škoda, že se tu nedalo koupat. 15 m od břehu brouzdal 3 m dlouhý žralok. Jeden místňák říkal, že když bude jeden z nás na břehu hlídat a budem se držet na mělčině, je koupání i celkem bezpečné - nepřesvědčil nás. Cestou zpět nás zastavili dva zoufalí mladíci s tím, že mají 500 m odtud uložené auto v písku - měli, tak jsme je vytáhli. Byli rádi, že na nás narazili. Stáli tu už čtyři hodiny bez vody. Tak jsme jim dělali eskortu až na asfalt - "Český offrouďák opět zvítězil, pravda ?!". Zdar Náča
31.10. 19 hod. - Dnes přesun 620 km na poloostrov do Monkey Mia, právě večeříme v rybářské hospůdce v Shark Bay. Pak přesun do Monkey Mia, kde budeme ráno krmit v moři delfíny. Posílám pozdrav plný tepla do té Vaší zimy. Zdar Náča
30.10. 20.30 hod. - Dopoledne koupání v zátoce Baby Shark, kde byly desítky žraloků, tak 120 až 140 cm dlouhých. Plavání mezi nimi byl prima adrenalin, ale i zde platilo právo většího, a tak si nás nevšímali. Pak jsme jeli na čtyřkolkách na 2 hodinový výlet za Karetou obrovskou a nafotit západ slunce nad mořem. Teď všichni vaříme u kempu večeři. Ochladilo se a fouká vítr, je 26°C (oproti 40°C v Outbacku). Zdar Náča
29.10. 17 hod. - Dnešní den na katamaranu, potápění v korálových útesech se spoustou duhových ryb, ve smaragdově zelené vodě Indického Oceánu. Teď dorazily i dvě auta, co prozkoumávaly NP Kakadu - tak jsme zase pohromadě ! Mají za sebou 11 tisíc km. Dnes večer se těšte na foto z druhé poloviny naší dlouhé cesty a když to vyjde, i krokodýlů z Aligator River. Posádky všech osmi vozů jsou v pořádku. Zítra výlet na čtyřkolkách a pozítří přesun 420 km do Shark Bay. Zdar Náča
28.10. 19.15 hod. - Perlička - teď sedíme v rybářské hospůdce, kde nemají licenci na alkohol a sdělili nám, ať si jdeme koupit alko nápoje za roh do bottle shopu, kde mají oprávnění k prodeji. Mně se to zdá postavené na hlavu, Vám ne ?! Australan "znalý věci", sedící vedle u stolu, má s sebou chladící tašku plnou piva, to je pr... ! Zdar Náča
P.S.: Foto pošleme zítra se záběry z katamaranu.
28.10. 18 hod. - Včera jsme symbolicky při západu slunce dojeli na Západní pobřeží do Coral Bay. Dnes relax na pláži s bílým pískem a smaragdově modrou vodou. Je 35°C, ale fouká vítra, tak je to snesitelnější, než v Outbacku. Odpoledne probíhal plážový voleyball. V kempu byl zajímavý návštěvník - varan dlouhý 1,7 m. Zítra jedeme na katamaranu na výlet kolem pobřeží. Večer pošlu na web nějaké foto, tak se těšte. Za všechny zdraví Náčelník
27.10. Po překonání obratníku Kozoroha se dostáváme do oblasti tropů. U čerpačky před NP KIRIJINI vidíme fotky Toyoty 75, která je na cestě Yampire Geoge utopená po okna ve vodě - to je výzva ! Hlasuje se za auta o změně, všichni jsou pro - jedem ! Za soumraku nás zastavuje první 15 km dlouhá tůň. Dávám hlasovat, tentokrát jednotlivě, zda zatábořit a pokračovat dál ráno, nebo odjet nadobro pryč. Rozdělují se i názory posádek, nakonec 7/6 vítězí offrouďácká srdce.
Musím říct, že naše těsné vítězství rozhodla manželka Jaromíra, která ho "nezradila" jako ty naše. Stačila cedule uzavřená cesta a zvuky pralesa. Zůstáváme tábořit na cestě - je to naše první noc v tropickém pralese, oproti poušti je kolem spousta zvuků. Mezi kameny přímo mezi námi se procházejí pavouci. To stačí, aby holky zmizely v autech - jsme bez večeře. Ráno v 6 hod. vyrážíme. První tři tůně bez problémů, do 40 cm vody. Pak to ale "houstne" a z cesty je 30 m dlouhá tůň. Nejsme doma v lese, a tak si nemůžeme dovolit riskovat. Jdeme projít trasu - z tůně se dá vyjet mezi eukalypty, kde jsou vyjeté koleje od vozů. Pak jde cesta ještě mnohokrát přes tůň nebo vede přímo vodou, ale je to sjízdné. My se prodíráme vysokou trávou a křovím. Cesta - necesta vede v řečišti soutěsky, kterou lemují rudé skály, takový offroadový ráj. Ovšem jen do místa, kde cca po 5 km cestu zcela pohltila vegetace. Tak s 10 km v nohou zklamáni odjíždíme. Náča
26.10. Stále čekáme na signál. Navštívili jsme bizardní skalnaté útvary Kata Tjuta. Pokračujeme na západ přes Gibson Desert. První noc tábor za vesnicí domorodých Aboriginů, přes noc 30°. Po Gunbarell Hawy míříme na meteo station, kde nám ukázali, jak se zde loví počasí. Je zde památník Lena Beadela, který tady zbudoval všechny pouštní cesty. Nejstarší část legendární cesty je hodně akční, stála nás další dvě pneu. Nocujeme v buši, večer stále 30°C.

Ráno pokračujeme směr Vilune, tankujeme ze sudu v Carnegie st. Je to malá farma, kde žije 6 lidí, kteří jsou uzavřeni. Po cestě hodně klokanů a Emu - fotíme, točíme. Večer ve Vilune na baru popíjíme s místňákama pivo. Dopoledne 200 km poslední prachovka, na nichž fotíme spoustu varanů. Teď jedeme směrem na sever, před městem Newman překračujeme obratník Kozoroha. Opouštíme Outback a míříme na pobřeží. Všichni jsou OK, zdraví NÁČA !
P.S.: Jaromír opět udělal gumu, takže je to devátá.

Info z Kakadu - průzkumná expedice opustila vodopády v Kakadu a Litchfieldově parku a přesunula se k moři do Broome na nákup perel. Šťastnou cestu L. R. M. A.

25.10. Info z Kakadu - Vše OK. Samé vodopády a jezera, projížďka lodí po zlaté řece - samí krokodýli, malby na skalách, vše je od sebe daleko tak 100 km, žádné pralesy a papoušci jen zřídka. Vyrážíme do parku Litchfiled. Průzkumná četa vás všechny zdraví.
23.10. 7 hod. - po včerejším sledování západu slunce, který díky zatažené obloze nevyšel úplně na 100%, jsme dnes ráno absolvovali úžasný východ slunce, které do ruda zbarvilo obrovský monolit Ayers Rock. Za chvíli vyrážíme směr západní, kam dorazíme za 5 dnů. Asi teď budeme bez signálu. Zdar Náčelník
22.10. 11 hod. - Teď jsme dorazili k ULURU - AYERS ROCK a máme signál, tak se konečně dočtete o našem putování. Snad dorazily po netu i fotky z expedičního Nikonu od 3K foto, který i přes příval prachu stále funguje a vy tak máte možnost vidět, kde se pohybujeme (viz fotoreportáž). Včera dvouhodinová tůra v Kings Canyonu, při teplotě 41° - "přežili všichni", jen večerní únava přišla dřív. Teď relaxujeme před 9 km tůrou okolo AR a večer bude bude nezbytné focení monolitu při západu slunce. Zdar Náčelník
21.10. Nedaří se nám odeslat SMS, jsme bez signálu. Dnes snad internetová kavárna, ze které vám pošleme foto (viz fotoreportáž). Vyrazíme opět do Outbacku, se zastávkou v údolí palem. Pak Kings Canyon a pozítří Ayers Rock, kde bude opět signál. Zdar Náčelník, zapisovatelka Jája !
21.10. Další den našeho putování pouští přijíždíme k hraničnímu kůlu, který rozděluje pomyslné hranice tří teritorií. Při odjezdu jsme viděli Pakobru hnědou a z bezpečné vzdálenosti ji nafotili. Kromě písku jsme zdolávali i solná jezera, kde bílá krusta kryje písečné bahno, z něhož není úniku. V období deštů jsou tato místa neprůjezdná. Odpoledne opět duny a horko. Asi na 5 km máme "nového" náčelníka - velblouda, který běží těsně před našim autem. Večer bush tábor - opět jsme volně tábořili v poušti, pod Jižním křížem.

Třetí den dopoledne jedeme stále přes duny, na kterých jsou různé klopené zatáčky. Jedeme rychlostku, je to super, jak nás to vynáší, ale věci a zásoby máme komplet přerovnané. Po třech dnech potkáváme první auto, v Patrolu s korbou sedí vousatý místňák v klobouku, jede na pivo do Birdsville - má přes sebou 3 dny pouští. Odpoledne opouštíme Desert a po prachovce jedeme k termálním pramenům. Dalhousie Springs je jezírko uprostřed pustiny, s teplotou 38°, která nám vzhledem k venkovním teplotám 50° i tak přijde osvěžující. Další den první pumpa po 570 km z Birdsvillu. Pak pokračujeme po náspu staré, bývalé Ghanské železnice, která spojovala sever a jih. Kované hřeby z rozpadlých pražců, ukryté v písku, nám prorazily ve stovce kolo, ale ustáli jsme to. I když výměna trvala 10 min., tak na 60° slunci to byl "porod" ! Večer tábor pod borovicemi, solární sprcha, oheň, kytara.

Další den jsme dosáhli geografického středu Austrálie, viděli jsme 60 m vysoký pískovcový útvar - Chamber Pillar a přespali v Rainbow Valley. Dopoledne dojezd do Alice Springs - města ve středu Austrálie. Tady servis vozů a 2 dny relax u bazénu pod palmami.

20.10. Info z cesty na Kakadu - Náčo, doktor je stále s námi, už příjížídme do Kakadu. Dnes v noci vedro 35°. Palmy, jezírko s termální vodou 34°. Netopíři asi 60 cm rozpětí, malí klokani nám žerou z ruky. Pozdravuj. Když bude signál a spojení, přineseme vám i další info z NP KAKADU, jak tam válčí dvě posádky z naší party. Náča
20.10. Úvodem Vám musím sdělit, že místní operátoři nepodporují v síti GSM posílání obrázkových zpráv MMS, tak naše fotografie uvidíte až po našem návratu. Máte se na co těšit, už jich máme 4000. V Birdsville ráno zjišťujeme, že odešlo další kolo - v pořadí už třetí. Při ranní rozpravě dávám hlasovat o změně trasy. Neboť jsme zjistili, že cesty označené ONLY 4WD jsou sjízdné při troše zručnosti i s 2WD - kromě období dešťů. A včera všem šla po patřičném podhuštění i jízda po 40 m vysoké písečné duně Big Red. Tak jsme jednomyslně odhlasovali změnu původní trasy, která objíždí poušť po prachovkách dlouhou 1230 km a rozhodli se pokořit Simpson Desert. Teď se oddělily posádky vozů č. 2 a 7 a vydali se po asfaltu na cestu do KAKADU. Bylo třeba doplnit zásoby nafty, pitné vody a jídla, nahlásit se na policejní stanici atd., prostě nic nepodcenit, máme GPS i satelitní telefon. Pak naše parta vyjela v 6 vstříc velkému dobrodružství !

První vysoké duny nám daly trochu zabrat, hlavně vozům č. 3 a 5, které mají špatně seřízené vstřikovací čerpadlo a tím nižší výkon. Zdejší duny mají jednu nevýhodu, nemůžete si jako v Maroku najít svou stopu, ale musíte jet ve vyjetých kolejích, neboť je zbytek duny porostlý trsy ostré trávy SPINIFEX o průměru až 2 metry, která vytváří nesjízdné boule. Nakonec po podhuštění na 1,5 kPa překonáváme duny a postupným nabíráním zkušeností i ti, co nikdy nejezdili po písku zvládají nástrahy, které nám duny připravily. Jak jsem už říkal, duny jsou úplně jiné. Nejen, že je nemůžete přejet kde chcete, ale musíte jet po vyjeté cestě v kolejích, čímž do poslední chvíle riskujete, že se srazíte s vozem jedoucím v protisměru. My jsme jeli ve směru na západ a duny jsme měli v tom příkrejším směru - vždy jsem si oddychl, když jsem se první přehoupl přes horizont a zahlásil, že je to "čisté". Cestu nám zpříjemnilo i stádo divokých velbloudů, které naše přítomnost evidentně nevzrušovala a pořídli jsme atraktivní foto. Během toho jsme vyměnili i další pneu. Pak jsme se dál pohybovali po písku, který byl mezi dunami vzdálenými min. 30 m a někdy i 200 m porostlý nezvykle bujnou vegetací.

Písek měnil svou barvu v závislosti na postavení slunce od červené přes zlatou až do temně rudé. Slunce vychází v 6 hod. a zapadá v 18 hod., tak jsme si den prodloužili a stanovili expediční čas + 2 hod. - vstáváme tedy v 8 hod. a západ slunce máme ve 20 hod. Jezdíme zpravidla od 10 hod. do 17 hod., při velkém horku i do západu slunce, až se ochladí. Ten den bylo na slunci 61° a tak bylo nejpříjemněji v klimatizovaném voze. Občas jsme vyjeli dunu až napodruhé, ale zvládali jsme to čím dál lépe. Kvůli vedru jsme rozložili tábor až před západem slunce. Byl to nás první pouštní tábor, a tak si celá parta noc u táboráku s kytarou pod nezapomenutelným hvězdným nebem s JIŽNÍM KŘÍŽEM opravdu užila. Náčelník

19.10. 18.45 hod. - teplota 35°C. Teď posílám ze středu Austrálie první část našeho putování po červeném kontinentu. Úvodem musím dementovat fámy, že se naše parta roztrhla, oddělily se pouze dva vozy, jejichž posádky byly přesvědčeny, že musí vidět NP Kakadu a všichni ostatní se chtěli držet původního plánu a nenajíždět dalších téměř 6000 km po asfaltu, neboť jsme přijeli za poznáváním Outbacku a offroadem.

Teď už konečně k našemu putování. Z pobřeží vedla naše cesta převážně po asfaltu, posledních 120 km před městem ROMA se změnila v širší prašnou cestu "prachovku", kde nás překvapil uprostřed cesty skoro dvoumetrový klokan. Byl bohužel rychlejší než my a nestihli jsme ho ani vyfotit. Cesta v asfalt přešla až ve městě. Roma byla posledním místem, které jevilo běžné známky civilizace. Další den pokračovala naše cesta po prachovce Windorah, kde jsme viděli, fotili a točili Emu.

Windorah měla asfaltové cesty, jednu hlavní cestu a šest příčných. Další den jen po prachovkách plných kamení a rolet až do Birdsville, kde byl jeden obchod s benzínkou dohoromady, kemp a hotel s typickým barem. Zde jsme strávili příjemný večer mezi domácími - jsou to přátelští lidé, ještě předtím jsme si zajezdili na Big Red Duns, kde jsme si zařádili na rudě zbarveném písku. Teď se těšte na pokračování, kde popisuji, jak jsme zdolávali 3 dny Simpson Desert. Zdar Náča

19.10. Omlouváme se všem, kteří sledují naše putování, ale signál se před 9 dny odmlčel a my jsme nemohli posílat info. Teď jsme dojeli do středu Austrálie do Alice Springs. Podrobnosti Vám přineseme v příštích hodinách. Všichni jsme v pořádku, v Birdsville se oddělily posádky vozů číslo 2 a 6, pro které byly Outback tracky příliš tvrdé a vydali se po asfaltu do KAKADU. Tak snad tam pořídí zajímavé fotky flóry a fauny. My v šesti vozech překonali Simpson Desert !
11.10. My teď vstáváme do slunného australského rána a vy uléháte do peřin. Signálem nic moc a v Outbacku to bude ještě horší. Včera výlet lodí na tropický korálový ostrůvek - úplný ráj - na pláži korály a velké mušle, šnorchlování - pod vodou korály všech barev, ryby také, modré hvězdice a karety, máme foto. Pak na moři žraloci a vyskakující velryby - keporkak. Dnes se stáčíme do vnitrozemí. Zatím slunce a klokani u silnic. Ještě 2 dny k legendárním offroad trackům. Náča
9.10. U nás protinožců je 14 hod., u vás doma 6 hod. Jako ranní rozcvičku jsme si dali další výměnu proražené pneu. Pak následoval sprint posledních 30 km po pláži k trajektu. Na pevnině jsme projeli speciální myčkou, která umyla zespoda auta od všudypřítomné slané vody a písku. Teď jedeme po východním pobřeží na sever do úrovně prvních korálových ostrůvků, na které ráno vyplujeme. Zdar Náča !
8.10. 12 hod. místního času - u vás 4 ráno. Jsme už druhý den na ostrově FRASER. Bohužel nejde stále signál a čekáme na odeslání SMS. Od příletu do Sydney nás stále pronásleduje déšť - "v Austrálii prší tři dny za sebou, jednou za 50 let a my jsme se zrovna strefili". Dnes jsme spali přímo v deštném pralese pod stromy, které obtáčely liány - že jsou tam ve větvích ještě KRAJTY, jsme se naštěstí dočetli až po odjezdu v bezpečí naší LC 78.
Viděli jsme na vlastní oči Dinga a spoustu neuvěřitelných stromů deštného pralesa, který protínají úzké písečné cesty. Ty vedou na východní pobřeží, kde je 120 km dlouhá pláž, sloužící jako hlavní silnice. Prohání se zde teréňáky i stovkou a rozstřikují do gejzírů sladkovodní přítoky potůčků z vnitrozemí. Už se umoudřilo i počasí a nebe dostalo azurovou barvu. Skóre - všechna auta celá, 2x proražená pneu, nálada mužstva výborná a stoupá s adrenalinem z jízdy po písku a přibývajících slunečních paprsků. Odpoledne budeme tábořit na pláži a užívat slunce, nebo se přesunem k jezeru MC KENZIE, kde je průzračná voda a varani. Za všechny zdraví Náča
5.10. Právě jsme přistáli v SYDNEY, je odpoledne 14.35 hod. venku je 24°C. Za chvilku stane naše noha na AUSTRALSKÉ půdě. Zdar Náčelník