Off Road Průvodce   >   Destinace   >   Alpy - západní   >   Archiv expedic

Alpy - západní - Archiv expedic

Island - Touaregem za velrybami

(27.6. - 17.7.2010)

17.7. 14:50 hod. SEČ Parta 13ti "Mořských vlků" ošlehaných po 3denní plavbě a s dvěmi bouřemi hlásí přistání na starém kontinentu v Dánsku. Tím končí naše islandské dobrodružství. Nikdo z této party nezkazil žádnou srandu a všichni se vždy pustili s vervou do každého terénu. Díky všem Náčelník.
14.7. 19:00 hod. místního času. Tak hlásíme, že celá parta úspěšně zdolala nástrahy expedice po tajuplném ostrově Island. Zítra ve 12hod vyplouváme směr Evropa...
14.7. 9:00 hod. - Tady těžké ráno opilcovo :)! Tak to jsem ještě nezažil, bylo to něco mezi strašnou pařbou a iluzionistickým představením - padlo 5 lahví Cap. MOrgana + 1 Havana :). Chatka na kterou jsme jeli 250 km opačným směrem od přístavu, protože jsme se zde třetí noc před velrybama pěkně ožrali, byla obsazená místňáky. Tak začalo "divadlo" pod širým nebem - nejdřív grilovačka, táborák ze zakoupeného dřeva, zpěv (řev) za doprovodu tamburíny a rumba koulí. Pak se jeden pacoš vysvlékl do naha, což mě nepřekvapilo, neboť toto, zřejmě své oblíbené číslo, už předvedl v baru v Rykyjavíku (ale tady bylo 5 C). Ovšem tentokrát to vylepšil o přeskakování táborového oně, k čemu se přidali i ostatní. Mezitím nás přišli 2x požádat z chatky, ať stáhneme své VOLUME vlevo, pak už raději nepřišli - asi se báli. Vrcholným číslem bylo, že ten svlečený pacoš prošel po rukou na trakař oheň! Dopila se poslední láhev Havany a nebylo co pít, ve tři se šlo spát! Náča
P.S.: Zatím mne nebolí ani hlava, ale tuším, že to pro všechny bude boj o "přežití dnenšího dne", asi budu "opravovat" spáleniny.
13.7. 15:00 hod. místního času. Včera večer jsme dorazili kolem 20hodiny k ledovci Vatnajokull, respektive k jeho splazu Skaftafell, kde jsme kempovali. Někteří se ještě večer vydali na hodinový track. Ráno jsme nafotili ledovec a vydali se na ledovcovou řeku Jokulsarlon. U ní jsme nasedli na obojživelník a vydali se mezi kry. V této arktické krajině se točil i Bond. Teď míříme po 1 na západ, ale máme ještě jeden den rezervu a do civilizace se nám nechce, tak to stáčíme do vnitrozemí směr Askja.
12.7. 15:00 hod. místního času. Místo toho, abychom pokračovali po asfaltové jedničce, tak tady pěkně off-roudíme po horách pod ledovcem. Právě jedeme po cestě, která vede řekou a trochu se po dešti naplnila. Mirkovi chybí celé spodní krytí, které při brodění prostě utopil. Doufám, že se nebudeme muset vrátit.
12.7. 13:00 hod. místního času. Jedeme mimo původní plán a namísto po asfaltu pokračujeme terénem. Před chvílí jsme dobili s Touaregy ledovec Myrdals Jokuli a otiskli jsme přední pneu do ledovcového splazu. Venku je 5°C a padají kroupy. I to je Island...
12.7. 09:00 hod. místního času. Po přenocování v kempu v nádherném údolí severně nad Vikem jsme vyrazili na neprojetou cestu přes překrásné hory porostlé mechem. A kolem 10hod konečně přišel off-road. Do podmáčeného sopečného popelu jsem nejprve pohřbil auto já a pak všichni ostatní, kteří mě jeli vytáhnout. Poslednímu Touaregu jsme pečlivě prošli cestu, aby tam nezůstal taky. Hráli jsme si tam přes dvě hodiny. Teď už jsme zase na pevném podkladu a pokračujeme. Off-roadu zdar...Jirka.
11.7. 14:00 hod. místního času. Jsme opět na signálu. Včera jsme tábořili v úchvatném čedičovém kaňonu. Nyní máme za sebou další nádhernou cestu po F210 nad ledovcem Myrdals Jokull, pod jehož příkrovem spí sopka Katla. Dostali jsme se až na ledovcový splaz. Prostě parádní den. Míříme na západ do Viku, kde přenocujeme.
10.7. 17:30 hod. místního času. Konečně opouštíme civilizaci a míříme k uzavřené silnici F210, která vede severně k ledovci Eyjafjallajokull (sopka) a Myrdals Jokull (sopka Katla). Tam nás čeká hodně brodů, tak nám držte palce. Budeme nějakou dobu bez signálu.
10.7. 09:30 hod. místního času. Právě se probouzíme do deštivého islandského rána. Včerejší dlouhá noc v Rejkjaviku se povedla. Nejdříve jsme zabrali stůl pro 12 osob, pak jsme se všichni přesunuli na bar, kde jsme setrvali delší dobu, až z nás obsluha byla nervózní, potom jsme se přesunuli na improvizované podium s živou hudbou a pak nás vyhodili:o). Náčelník
9.7. 10:30 hod. místního času. Je slunečno, 17°C. Jsme na Pingvelliru, kde na povrch do výšky 30 m vystupuje dělení americké a evropské zemské desky. Kromě toho je tady nejstarší parlament, který tvoří kruh pod širým nebem. Dodnes se tu schází poslanci. Tak si říkáme, proč to nelze i u nás. Alespoň by se ušetřilo za provoz Parlamentu. Odpoledne na nás čeká Blue Lagon – termální laguna a večer dlouhá páteční noc v Rejkjaviku.
8.7. 14:00 hod. místního času. Z nočního tripu jsme se vrátili v půl druhé ráno. Nicméně ráno jsme se probudili do prvního slunečného dne. To byla určitě ta sladká odměna za ty zachráněné Němce. Tak jsme si dali tu nejhezčí část Islandu ještě jednou, pěkně v klidu, s focením a pořádným picknickem. Teď jedeme k „Eyvce“, jak ji soukromě říkáme. Z ní (Eyjafjallajokulu) stoupá jen pára. Večer míříme do Reykaviku, v jehož okolí strávíme dva dny.
8.7. 00:00 hod. místního času. Právě jsme couváním vpřed přebrodili ledovcovou řeku na Porsmorku s pěkně silným proudem. Ptáte se jak to? Takhle v noci? Seděli jsme kolem osmé hodiny v koňařské chatě, po večeři, pohoda...No a venku najednou přestal poletovat prach a vysvitlo sluníčko. Tak jsem se zeptal, že kdo se chce podívat na sopku...Je to jen 30 km terénem. Jeli jsme to dvě a půl hodiny a místy to bylo hodně akční. Všude jen černý popel ze sopky a cesta, kterou dlouho nikdo nejel. Dostali jsme se k ní nejblíže 7,9 km, ale je bohužel zahalená v šedém mraku. Teď se 90km oklikou vracíme zpět na chatu...Přijde Vám normální o půlnoci brodit ledovcovou řeku couváním? Nám jo:-). Zdraví Náčelník.
7.7. 17:30 hod. místního času. Nevím, jak to místní telekom dělá, ale tam, kde signál nedávno nebyl, prostě je. Jsme 25 km od sopky a jako úkryt před prachem jsme vzali za vděk chatkou, kterou využívají jezdecké oddíly na koních. Zítra se dostaneme na vzdušnou vzdálenost 12 km od Eyjafjalajokullu! Všichni jsme v pořádku a zdravíme domů.
7.7. 16:30 hod. místního času. Za celý den jsme potkali jen jeden Artic Truck na pneumatikách 44“. Jeho řidič si nás nevěřícně prohlížel a fotil. Kolem 15hodiny jsme dojížděli k jednomu z brodů a už z dálky bylo vidět, že uprostřed řeky stojí auto. Byla to nová Toyota RAV z půjčovny a už byla bez posádky. Nešel tam signál, takže bylo jasné, že posádka má problém. A tak jsme se vydali po cestě ji najít. Byla to školácká chyba, že se vydali pěšky hledat pomoc. Po 3km jsme je našli a byla to asi jejich nejšťastnější chvíle v životě. Venku řádil silný vítr, teplota sotva na 7°C, na jednu stranu civilizace 50km a na druhou asi 70km. Byl to německý manželský pár, který byl druhý den na Islandu:-). Zeptali jsme se jich, jestli běží motor a když řekli, že ano, vrátili jsme se s nimi zpátky k poloutopené RAVce a vytáhli jsme ji na kurtách z řeky, kde si krásně sedla na kámen. Byli šťastní a raději jsme je poslali zpátky na asfalt. No a co my...My jsme se vydali cestou necestou islandskou pustinou.
7.7. 13:00 hod. místního času. Dnešní dopoledne jsme strávili ještě v Landmmanalugaru výšlapem na horu nad kempem. Byl tam nádherný pohled na lávovou řeku a v okolí různobarevné hory. Teď jsme na Posmorku u ledovcového splazu. Je to nádhera. Míříme k Eyjafjallajokullu. Držte nám palce...
6.7. 22:40 hod. místního času a my jsme právě po šesti a půl hodinách vylezli z horkého potoka. Venku prší, fučí silný vítr a je pouhých 8°C. Prostě léto na Islandu. Mimo jiné jsme trhli rekord party off-rouďáků z Čech, kteří v potoce vydrželi necelých šest a půl hodin:-). Všichni jsme totálně svraštělí, ještě, že obličeje jsme měli nad vodou:-).
6.7. 13:00 hod. místního času. Jsme v Landmmanalugaru a je tady k našemu údivu signál, Jo, to je pokrok. Jinak počasí nezklamalo. Mrholí, je 8°C a fouká studený vítr. Tak se jdeme naložit do potoku. Ahoj všem...
6.7. 11:00 hod. místního času. Včera jsme se přesunuli vnitrozemím kolem ledovců Hofsjokuul a Langjokuul ke slavnému Gejziru, který prýští ze země do výšky 25m. Cestou jsme se ještě zastavili ve dvou geotermálních oblastech Heravelir a krasném Kerlinagfjoll. Teď míříme do Landmmanalugar, což je druhá největší geotermální oblast na Islandu. Tady se lávová řeka zastavila přímo nad kempem. Přímo z pod lávy vytéká vroucí potok a na jeho soutoku s chladným potokem je úžasné koupání. Zítra odpoledne a další dva dny, kdy budeme asi bez GSM signálu nás čeká nejdrsnější, ale zároveň nejkrásnější část Islandu, jimž je Porsmork. Pojedeme těsně pod aktivní sopkou Eyjafjallajokull!!! Tady začíná naše největší off-roadové dobrodružství. Tak nám držte palce. Jakmile bude signál, tak se přihlásíme...
5.7. 6:00 hod. místního času. Všichni ještě spokojeně chrupkají v teploučku ve svých postelích, neboť jsme se večer před nepřízní počasí uchýlili do místního "Hiltonu", jak přezdívají v Highlandu skromný hotýlek „Afangi“, pospojovaný z buněk. Je pravda, že whirpoolka nás příjemně naladila a spát se šlo kolem jedné v noci. Dnes nás čeká přesun pres Hveravellir-geotermální oblast až ke slavnému Gejziru. Venku už zmizela mlha, tak snad se to počasí už umoudří a přestane nás zkoušet.
4.7. 15:00 hod. místního času. Tak máme za sebou plavbu na škuneru za pozorováním velryb. Bohužel nám počasí a ani štěstí nepřálo, a tak jsme jich viděli jen pár. O to více se na lodi "peklo". Velké vlny a včerejší párty nás strestaly. Dnes nás čeká ještě 250 km přesun do vnitrozemí na SZ.
4.7. 08:00 hod. místního času. Tlak na hlavu celkem silný, rosný bod - stále lije a lije, teplota 8°C. To je v kostce dnešní ráno. Teď čekáme v Husaviku na „Whale watsching“, tedy na pozorování velryb z bárky. Včera po prohlídce všech atrakci v okolí Myvatnu a Krafly jsme se vydali opět horší a delší cestou, jak je našim dobrým zvykem. Zatábořili jsme ve stále tektonicky aktivní oblasti Bunga. Všude se valila ze země pára, bublalo bahno a my v tom spali. No spali, pařili a to fest:o). Až na to počasí je vše jinak na pohodu! Posíláme Vám do té přehřáté a uspěchané Evropy trošku islandského chladu a pohody. Za celou partu zdraví Náča.
3.7. 16:30 hod. místního času. Právě jdeme k nejvodnatějšímu vodopádu Evropy s průtokem 500m3 za vteřinu jménem Dettifoss. Dopoledne jsme strávili prohlídkou Myvatnu, kde jsme v jezeře viděli pseudokrátery "Černé hrady" vytvořené lávou. Je to místo, kde se děli americká a evropská zemská deska i bahenní sopky. To je Island!
2.7. 21:00 hod. místního času. Dopoledne se počasí moc nezměnilo a po celou naši pěší tůru ke kráterovému jezírku Viti nás provázelo mrholeni. Dolů, do kráteru to kvůli sněhovým převisům nešlo ani slézt. Pak nás čekal "Trollí track" tedy cesta západně kolem Askji k Myvatnu. Touto cestou jezdi málo výprav, a za celý den jsme nepotkali ani jedno auto. Nejprve jsme zdolali pláň, na které byl jen černý popel ze sopky. Jelo se jako po pisku. Potom nás čekal už jen popel a láva, místy jsme jeli pres ztuhlé plotny provazové lávy, jinde zase po ostrých kamenech. Prostě opravdový off-road. Těch 250 km jsme jeli cely den. Odměnou nám bylo slunce a 9°C u Mytatnu.
2.7. 07:30 hod. místního času. Včera jsme zdolali první brody a lávová pole. Pochopili jsme, proč právě tady nacvičovala NASA přistání na měsíci. Kolem 17hod jsme po cca 150 km terénem dojeli do kráteru sopky Askja, kde jsme "zakotvili" v tábořišti, ve kterém klub turistů z Akureyri postavil pěkné WC a sprchy. Ty se staly našim útočištěm pro večerní party, protože to bylo jediné místo, kde nefoukal vítr. Ještě předtím jsem stihnul Hance z posádky číslo 3 zašít štipy hlavu, kterou ji rozsekly dveře auta prudce otevřené větrem. Byla ale statečná a žije:o)). Dnešní ráno nám připravilo typické islandské počasí: 5°C, mlha a vítr. Jako kdyby slunce zapomnělo, že už je pár dní léto...Náčelník.
1.7. 11:30 hod. místního času. V České republice o dvě hodiny méně. Po 2,5 dnech na moři klidném jako olejová lázeň vstupujeme na půdu Islandu. Přes celnici jsme provezli v lednicích "půlku prasete", ale i dostatek rumu proti trudomyslnosti:o). A tak začíná naše off-roadové dobrodružství na tajuplném ostrově ohně a ledu. Domů zdraví Islanďané.
30.6. 18:00 hod. Právě jsme na Faerských ostrovech, kde je hodinová zastávka. Moře je klidné, jako voda na rybníku. Už jen 850 km a jsme na Islandu. Všichni jsme v pořádku. Mořští vlci.
29.6. 10:30 hod. - Tak už jsme všichni na palubě trajektu Norrona, kterým poplujeme dva dny a dvě noci směr Island. Nyní se z nás na dva dny stávají "Mořští vlci", kteří tímto zdraví všechny "Suchozemáky" u nás doma. Jen aby to nehoupalo. To by nebylo dobrý... Pokud všechno půjde podle plánu, přistaneme na Islandu ve čtvrtek v 9 hod. ráno. Do té doby nebudeme na signálu. Všechny domů zdraví Mořští vlci.
28.6. 18:30 hod. - Právě jsme dojeli po necelých deseti hodinách do Hanstohlmu a táboříme 4 km od města u Atlantiku za valem písečných dun. Teploměr ukazuje 21°C. Prostě pohoda. Zítra ráno se naloďujeme.
28.6. 8.00 hod. - Právě balíme v kempu vedle úžasného Tropical Islands, ve kterém jsme včera večer relaxovali. Večer jsme se chtě nechtě museli dát do povinné likvidace zásob alkoholu, který se na Island nesmí dovážet. Nutno říci, že všichni členové posádky pojali tento úkol velmi zodpovědně. Dnes nás čeká přesun 850 km do přístavu Hanstholm, ve kterém se zítra, tj. v úterý v 8hod ráno naloďujeme na trajekt a potom nabíráme směr Island. Zdraví Touaregáci.
27.6. 8.15 hod. - A je to tady! Dnes startujeme na již dlouho očekávaný Island, v pořadí již na sedmou expedici TouaregClubu. Sešli jsme se dle plánu v neděli ráno na začátku dálnice D8 u čerpací stanice OMV a to v počtu 5 Touaregů. 4 Touaregy I. generace a expediční Touareg jak jinak, než novém provedení. Dohromady třináctičlenná parta. Na místo dorazil se s námi rozloučit i Myšák a celé naší posádce rozdal expediční oblečení. Proběhlo zároveň tradiční a nezbytné polepení vozů, poslední důležitá kontrola všeho nezbytného a nakonec společná fotka. V části "Fotogalerie z výpravy" se můžete podívat na první fotky z odjezdu na expedici. Zanecháváme tady všechny starosti a problémy a jedeme se nechat pohltit krásným a neodolatelným Islandem...Budeme se snažit jak nejlépe nám to půjde se s Vámi pravidelně dělit o naše zážitky z této krásné země...Držte nám palce. Ahoj.
27.6. 9 hod. - Právě vyrážíme s Toaureg Clubem v počtu 5 aut směr Island. Info z naší třítýdenní výpravy můžete sledovat na našem webu. Za celou partu 13-ti člennou partu zdraví Náčelník